Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

01 December 2009

Kaitan Antara Ibadah Haji Dan Sains...

Setiap perkara yg Allah ciptakan di bumi ini tidak sia-sia melainkan ada fungsi dan peranannya masing-masing. Banyak perkara yg telah tersebut sekian lama di dlam Al-quran mengenai sesuatu kejadian dan kaitannya dengan sains. Cumanya kita tidak mengetahuinya kerana tidak mengkaji. Bukti-bukti sains ini sebenarnya memberikan logik kepada penganut agama Islam itu sendiri dan secara xlangsungnya kepada orang luar dari agama Islam. Jadi di sini kita nampak sains tidak boleh di pisahkan dari agama.

Sekarang kita tgk sains dan kaitannya dengan Ibadah Haji. Fakta ini telah diteliti melalui sebuah penelitian ilmiah. Neil Amstrong telah mengkaji dan menemukan bahawa kota suci Mekah adalah pusat dari planet bumi. Kajiannya melalui satelit di luar angkasa. Kajian dilakukan lebih lanjut, ternyata radiasi tersebut berpusat di kota suci Mekah, tepatnya berasal dari Ka'abah.

Maksud pusat bumi adalah kedudukan ditengah2 bumi. Jadi kawasan ini adalah di tengah2 antara kutub utara dan selatan dan kawasan ini dinamakan 'Zero Magnetism Area'. Ertinya adalah apabila kita berada di kawasan tersebut dan mengeluarkan kompas, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali kerananya daya tarik dia kawasan itu sama besar antara dua kutub.

Jadi kita mesti dah dpt simpulkan, bahawa ibadah haji kita melakukan Tawaf yakni mengelilingi Ka'abah sebanyak 7 kali sekitar ka'abah. Secara tak langsung tubuh kita di-cas ulang oleh suatu tenaga. Kerana kita berpusing, skejap berada di kutub utara kmudian kutub selatan pula. Dan fakta ini telah dibuktikan secara ilmiah. jadi tidak hairanlah penduduk di Mekah hidup lebih lama dan lebih sihat.


Sementara itu, telah berlaku peristiwa Isteri Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan anaknya Ismail sehingga Allah mengurniakan Air Zam-Zam. Maka sesiapa yg menunaikan Haji wajiblah melakukan sa'i dari safwah ke marwah bersempena dgn peristiwa Siti Hajar yg berlari safwah ke marwah mencari air. Allah mengurniakan air zam-zam justeru membuatkan jemaah Haji menjadi sihat dan bertenaga semasa melakukan sa'i kerana air zam-zam adalh air yg paling berkualiti di bumi ini. Pelbagai kandungan di dalam air tesebut termasuklah iodin, magnesium, natrium (sodium), dan kalium (potassium) didapati tinggi di dlm nya. Dan air ini mempunyai alkali yg tinggi dan sekaligus blh menyembuhkan org yg terkena gastrik. Jadi sesiapa yg selalu di datangi gastrik pada bulan Ramadhan, eloklah cari bekalan air zam-zam yg banyak utk tempoh sebulan pada Ramadhan akan dtg.

No comments:

Post a Comment