Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

17 August 2009

Persediaan menyambut kedatangan Bulan Ramadhan

5 hari lagi umat islam khususnya di Malaysia akan menyambut kedatangan bulan ramadhan.. pastinya ada org yg mengeluh dan gembira. Bagi yg mengeluh kemungkinan mereka ini masih belum pun habis m'Qadakan puasa2 mereka yg tertiggl dahulu, ada yg mengeluh duit tak cukup, brg2 rumah belum ditukar, langsir perabot dan sbgainya. Begitu juga kakitangan kerajaan yg masih menanti bonus raya. Anak-anak pastinya merasa gembira kerana baju raya mereka sudah pun diukur. Pastinya tidak sabar melihat baju raya mereka. Bagi ibubapa pastinya pening kepala memikirkan perbelanjaan bagi persiapan ramadhan dan raya. dan sesetgh mereka yg lain mgkin gembira kerana mengingatkan janji2 Allah tentang ganjaran di bulan Ramadhan yg mana bulan Ramadhan itu adalah bulan yg berlipat ganda ganjarannya.. Mereka tidak sabar untk beribadat pada bulan Ramadhan yg didalamnya terdapat Lailatul Qadar.



Bagi peniaga2 sudah tentunya bulan Ramadhanlah yg paling menguntungkan.Begitu juga tukang jahit dan pembuat kuih raya. sedar tak sedar, berapakah org yg betul2 mghayati bulan Ramadhan.??
Allah menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai bulan latihan kepada hambanya. yg mana tidak pernah pergi berjemaah di masjid atau surau. Ramadhanlah yg akan melatih mereka untk slalu berjemaah dimasjid melalui solat terawih. Sedekah dibulan ramadhan akan mnyebabkan mereka terlatih utk di praktikkan pada bulan2 biasa. Jadinya, Ramadhan ini sebagai pentas utk melatihkan diri utk beribadat kpd Allah. Inilah masa untk memperbaiki diri kita. Anggap lah bulan Ramadhan yg bakal tiba ini sebagai bulan kursus bagi umat Islam.




Allah memerintahkan supaya Malaikat Malik utk menutup pintu neraka manakala menyuruh Malaikat Ridhwan membuka seluas-luas pintu syurga. Allah juga membelenggu syaitan. Ada sesetgh mereka mengatakan sekiranya syaitan di rantai tapi mengapakah masih lagi ada org yg menggalkan puasa, melakukan perkara yg tidak sepatutnya dilakukan. wlupn sebulan syaitan dibelenggu. tetapi pengaruh dan hasutan syaitan masih ada didalam diri manusia.


Al-Quran juga diturunkan dibulan Ramadhan.Bacalah dan bertadaruslah pada bulan Ramadhan. Berhubung dengan ini Allah berfirman, “Dan mereka yang telah Kami berikan Kitab kemudian mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itulah yang beriman dengannya. Barang siapa yang ingkar terhadapnya mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah Al-Baqarah ayat 121) dan Nabi bersabda:"sebaik-baik kamu adalah sesiapa yg belajar tntg Al-Quran dan mengajarkannya pula".

No comments:

Post a Comment